27.03.23 / opinia
Autor: Łukasz Gulewski
Sprawdziliśmy, czy w kampanii reklamowej na leady, lepiej radzi sobie TikTok, czy konkurencyjne rozwiązanie Meta.
TikTok to aplikacja pozwalająca na przeglądanie i tworzenie krótkich filmów. Jej popularność rośnie w zawrotnym tempie, rzucając wyzwanie platformom takim jak Facebook, Instagram czy YouTube. Kluczem do sukcesu aplikacji jest algorytm rekomendacji treści. W odróżnieniu od dominującego dotychczas mechanizmu, treści które docierają do użytkownika na TikToku, nie są publikowane przez jego znajomych albo zaobserwowane profile. To sztuczna inteligencja, analizując sposób reagowania na dotychczas oglądane filmy, dostarcza użytkownikowi zupełnie nowe treści.
Reels to rozwiązanie wprowadzone najpierw na Instagramie, a następnie na Facebooku, bardzo podobne do mechaniki działania TikTok'a. Jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie TikTok'iem, które podważyło dominację Mety na rynku mediów społecznościowych. Także w tym wypadku stosowany jest format wideo, a treści dodają użytkownicy. Podobnie jak na TikToku, rekomendowane treści nie pochodzą od naszych znajomych i obserwowanych przez nas profili. Główna różnica polega na tym, że Reels jest funkcją osadzoną w ramach Facebooka bądź Instagrama, podczas kiedy TikTok jest samodzielną aplikacją, w całości poświęconą prezentacji krótkich filmów.
Test przeprowadziliśmy w ramach kampanii Dobre Kursy IT, realizowanej dla Centrum Nauki i Biznesu ŻAK. Więcej o naszej współpracy możesz przeczytać w tym kejsie.
Głównym celem kampanii były zapisy na nowootwarte kursy testera IT. Mechanika kampanii reklamowej była nastawiona na generowanie wypełnień formularza na stronie www. Odbiorcami działań były osoby w wieku od 20 do 30 lat.
Aby wyniki w obu systemach mogły być porównywane:
Podsumowując: W naszym teście pod każdym względem zdecydowanie lepiej wypadł TikTok. W przypadku tej kampanii na tę sieć reklamową postawiliśmy, wyłączając mniej efektywnie działania.
Czy tak będzie zawsze? Nie wiemy - te dwie platformy cały czas toczą ze sobą bitwę o uwagę użytkowników i reklamodawców.
Czy po uzyskanych wynikach rekomendujemy całkowite wykluczenie formatu Reels u wszystkich? Nie.
Rekomendujemy natomiast testowanie i wybór najbardziej efektywnych rozwiązań.