© muzeum łazienki królewskie

strategia

Współtworzyliśmy wieloletnią strategię Muzeum Łazienki Królewskie.

← powrot do projektow

Muzeum Łazienki Królewskie to jedna z największych instytucji kultury w Polsce, odwiedzana rocznie przez miliony gości. To wizytówka Polski i Warszawy na świecie, a zarazem jedno z ulubionych miejsc wypoczynku Warszawiaków. Przestrzeń wielu wyjątkowych wydarzeń i świadectwo historii o ogromnej wadze dla naszej kultury.

co robimy

We współpracy z zespołem instytucji stworzyliśmy strategię Muzeum Łazienki Królewskie na lata 2024 - 2028.

Wypracowaliśmy fundamenty tożsamości instytucji obejmujące misję, wizję i wartości przyświecające działalności muzeum.

Opracowaliśmy także cele strategiczne, cele taktyczne oraz wskaźniki, pozwalające na bieżącą ewaluację działań instytucji we wszystkich kluczowych obszarach.

Aby zachować elastyczność realizacji, zamiast tworzyć szczegółowe harmonogramy działań na cały okres obowiązywania strategii, zaprojektowaliśmy proces cyklicznej aktualizacji planów operacyjnych w oparciu o jasne wskazania wynikające ze strategii oraz stworzyliśmy zespoły robocze odpowiedzialne za ich opracowywanie i ewaluację.

Z owocami naszej pracy możesz zapoznać się na stronie Muzeum.

© muzeum łazienki królewskie

jak robimy

Tworzenie wieloletniej strategii instytucji publicznej to skomplikowany proces, w którym rola podmiotu zewnętrznego jest czysto pomocnicza.

Konsultant jedynie nakreśla ramy procesu, zadaje pytania i prowadzi dialog, ale odpowiedzi formułują bezpośrednio zaangażowani - w tym wypadku kierownictwo i zespół instytucji.

Pierwszym etapem współpracy była analiza założeń i ograniczeń wpływających na kształt strategii, zawartych w ustawach regulujących działalność muzeum, aktach ustanowienia instytucji, dokumentach statutowych, zobowiązaniach partnerskich itp. Szczególne znaczenie dla tego etapu miały dotychczas wypracowane dokumenty merytoryczne - zatwierdzony przez ministerstwo Program Działania Muzeum na lata 2023 - 2028 oraz zrealizowane badania publiczności i marki.

Kolejnym etapem była seria warsztatów strategicznych, w których uczestniczył zespół reprezentujący różne obszary działania muzeum. Udział szerokiego grona pracowników reprezentujących odmienne perspektywy pozwolił na lokalizację kluczowych wyzwań, zderzenie wysokopoziomowych założeń z dokumentów nadrzędnych z rzeczywistością funkcjonowania muzeum, i uwzględnienie potrzeb oraz aspiracji pracowników. W otwartej dyskusji określiliśmy najważniejsze elementy, które powinny zostać ujęte w misji i wizji instytucji oraz matrycę celów strategicznych i odpowiadających im obszarów taktycznych.

W finalną redakcję dokumentu został włączony cały zespół instytucji. Po spotkaniu, na którym zostały zaprezentowane rezultaty dotychczasowych prac, każdy pracownik - niezależnie od działu w którym pracuje, bądź zajmowanego stanowiska - mógł zgłaszać swoje uwagi do dokumentu.

Przyjęta elastyczna formuła strategii zakłada, że ogólny dokument nadaje kierunek i wytycza tor oraz kryteria oceny, ale konkretne działania wynikają z planów operacyjnych, które opracowywane są cyklicznie. Dzięki temu strategia nie wywróci się przy pierwszych niemożliwych do przewidzenia okolicznościach, a wiele z jej elementów może przewidywać procesowość - czyli pojawiające się nowe założenia i okoliczności, wynikające z prac, które dopiero zostaną przeprowadzone.