Rok 2020 okiem we_trzech

← powrót do listy

12.01.21 / opinia

Autor: Julian Kondej

Rok 2020 okiem we_trzech + prognozy i ambicje na 2021

Kiedy w marcu 2020 obserwowaliśmy pierwsze pojawiające się czerwone punkty na na mapie polski, chyba nikt z nas nie zdawał sobie sprawy jak głęboko i na jak wielu płaszczyznach dotknie nas pandemia koronawirusa. Ostatnie 12 miesięcy nie tylko wpłynęło na sposób naszej pracy, ale też pokazało jak szybko mogą odmienić się trendy i zapotrzebowanie na konkretne usługi.

Postanowiliśmy przygotować krótkie podsumowanie ostatnich miesięcy pracy w pandemicznym świecie i opisać kilka istotnych zmian, które wpłynęły na na sposób organizacji i prowadzenia projektów, a także na zakres realizowanych przez nas zleceń.

Spotkanie bez spotkania…

Przede wszystkim naszym największym wyzwaniem było przeniesienie dotychczasowych procesów do sfery online. Może wydawać się dosyć proste, zwłaszcza biorąc pod uwagę ilość dostępnych narzędzi do komunikacji i organizacji pracy. Jednak w rzeczywistości okazało się sporym wyzwaniem.

Nasza praca wymaga bezpośrednio i stałego kontaktu z klientem. Na każdym etapie bardzo ważna jest dla nas wymiana uwag i opinii. Żeby lepiej zrozumieć projekt, musimy przede zrozumieć naszego klienta i “wejść w jego buty”. Stałymi elementami projektu są regularne spotkania oraz warsztaty z klientem. Podczas pierwszego lockdownu musieliśmy wypracować całkowicie nową konwencję warsztatów, które mogliśmy przeprowadzić w 100% zdalnie.

Mimo nowego sposobu, który finalnie dobrze się sprawdził i dawał zamierzone efekty, bardzo brakowało nam bezpośrednich spotkań z klientami. Mamy wrażenie, że nic nie jest w stanie zastąpić jakości zwykłej rozmowy, która w naszym odczuciu najlepiej buduje relację studio-klient.

Czego potrzebujecie?

Bardzo szybko po prowadzeniu pierwszego lockdownu zwróciliśmy uwagę jak wyraźnie zmieniło się zapotrzebowanie klientów na różne typy usług. Odnotowaliśmy bardzo duży wzrost zapytań o projekt i wdrożenie sklepów internetowych i stron internetowych. Wzrosła także istotnie liczba zapytań o prowadzenie komunikacji i projekty materiałów graficznych do mediów społecznościowych. Jednocześnie zaobserwowaliśmy odejście od tradycyjnych form komunikacji marki takich jak wizytówki, komplementki i inne materiały drukowane na rzecz ich odpowiedników digitalowych.

Ciekawym zjawiskiem w pierwszej fazie pandemii było zwiększone zainteresowanie przeprowadzeniem projektów rebrandingowych. Odnieśliśmy wrażenie, że wiele firm chciało wykorzystać moment mniejszego zapotrzebowania na ich usługi do zajęcia się własnymi tematami, które do tej pory były spychane na drugi plan.

Rok bez festiwali i eventów:

Niestety 2020 przyniósł jeszcze jedną zmianę nad którą bardzo ubolewamy. Odwołana została większość koncertów, festiwali, spotkań i innych eventów artystycznych, które stanowią jeden z naszych ulubionych obszarów projektowych. Niestety z powodu pandemii został odwołany cykl eventów muzycznych “Letnie Napięcie” planowany na lato 2020, dla którego przygotowaliśmy kompleksową oprawę graficzną. Odwołanie festiwalu było dla nas dużym rozczarowaniem i bardzo żałujemy, że wirus pokrzyżował te plany.

Co w zamian?

W 2020 mieliśmy okazję realizować kilka multimedialnych projektów, które były odpowiedzią na brak możliwości organizacji tradycyjnych eventów. Dobrym przykładem jest nasza ubiegłoroczna współpraca z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie, która postanowiła przenieść organizowaną corocznie wystawę końcoworoczną prezentującą prace studentów z dziewięciu różnych wydziałów do digitalu. Efektem tej współpracy jest multimedialny portal, w którym znajdziecie tysiące prac studentów w formie interaktywnej galerii. Sytuacja ta pokazała, że nawet w dobie powszechnego social distancing’u można realizować śmiałe i kreatywne koncepcje.

Co dalej?

Rok 2020 pokazał jak szybko mogą nastąpić zmiany w trendach i zapotrzebowaniu na usługi projektowe. Spodziewamy się dalszego wzrostu zainteresowania usługami w sferze digital w tym większej liczby zapytań o projekty i wdrożenia customowych stron internetowych. Kolejnym ważnym obszarem jest sprzedaż internetowa, a co za tym idzie zapotrzebowanie na projekty dedykowanych sklepów www, dostosowanie graficzne szablonów na platformach typu SAS oraz wielokanałowych kampanii reklamowych, wymagających dużej liczby przeformatowań oraz metodyki opartej na bieżącej optymalizacji kreacji na podstawie danych.

Mamy nadzieję, że rok 2021 przyniesie wiele okazji do realizacji nieszablonowych, projektów digitalowych. Liczymy na to, że wraz ze wzrostem znaczenia kanałów online zwiększy się świadomość możliwości i wymogów projektów dedykowanych do internetu wśród klientów, i przełoży się to na wiele ciekawych współprac.